Malapascua

Efter sett de vackra valhajarna tog vi en promenad genom byn och den tog 5 minuter. Som jag skrev i förra inlägget fanns det inget att göra här förutom valhajssnorklingen så vi ville åka vidare tidigt! Packade våra väskor igen och ställde oss längs vägen för att hoppa på första bästa buss till Cebu city. Vi vinkade bara in bussen och så stannade den, enkelt :) Det finns inga busshållsplatser här som hemma. Bussresan kostade bara 23 kronor så det var ett billigare alternativ istället för taxi. När vi väl kom fram efter 3,5 timma bytte vi buss för att ta oss vidare norr ut till staden (läs byn) Maja och sedan ta båten till ön Malapascua. Den här bussresan var den värsta jag varit med om, 4 timmar med en chaufför som körde som en galning, här snackar vi nära döden upplevelse! -Nej då, överdrev lite men den var hemskt. När vi kom fram hann vi med sista båten och vågorna var höga så det tog ett tag att komma över. Vi kom fram vid solnedgången och det första intrycket kändes mycket bra innan det blev kolsvart. Blev en riktig tidig kväll efter 9 timmars resande. Eftersom det var mörk när vi kom fram hade vi egentligen ingen anning om vart vi bodde på ön eller hur stranden såg ut? - men när vi vaknade upp på morgonen blev vi INTE besvikna. Boendet ligger längre upp på ön och våra grannar är lokalbefolkningen som bor i trasiga hyddor. Så fattigt! Snacka om kontraster! Stranden är ännu finare än Alona Beach vilket jag trodde var omöjligt. Närmare ett paradis än så här kan jag nog inte komma! Det är så fiiiiint, exotiskt och rätt så orört fortfarande. Blev en massage på stranden och alla ni som känner mig vet vad jag tycker om det, ha ha. Låg stel som en pinne men försökte slappna av för det är ju rätt skönt egentligen ;) 1 timma helkropp för 50 kr! De flesta som kommer hit ska dyka men vi ska bara snorkla, sola och bada. Här äter vi på restaurang för 10-17 kronor och maten är topp! Vi ska stanna 4 nätter och den 25/2 flyger vi till Boracay och det blir vårt sista stopp innan vi tar oss upp till Manila för flygningar åt olika håll. Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0