Valhajar i Oslob

Hej ! När vi kom fram med båten till cebu city, provinsen Cebu bestämde vi oss för att åka till Oslob som ligger 3 timmar söder ut för att snorkla med valhajar. Vi hade dagen innan träffat på 2 killar som också skulle dit och snorkla. Vi delade på en taxi, kosta inte alls mycket. När vi kom fram fick vi bo i en by i djungeln strax utanför Oslob, tanawaan. Här var det bara vi 4 och några enstaka backpacker till. Här fanns det absolut inget att göra förutom att umgås med lokalbefolkningen som hälsade oss gott välkomna med att bjuda på oss en halvdrucken öl. Det var bara att le och dricka :) Vi kom fram på sen eftermiddag och valhajarna skulle vi få snorkla med dagen efter. Vi var hungriga efter både båt och taxi resan och vi ville äta, men här fanns det inga direkta restauranger så vi fick äta hemma hos en familj. Snorklingen med valhajarna skulle vi få göra tidigt på morgonen kl 6:00 så under kvällen satt vi fyra och drack cola/öl med lokalbefolkningen vid havet. Med spänning gick vi upp kl 5:00 och både jag och Helena var nervösa! Vi fick först lite instruktioner om hur Snorklingen skulle gå till som att vara 4 meter ifrån hajen och inte framför huvudet för då kan valhajen svälja ner en när de ska äta plankton, man sugs liksom med in ;) Tog man kort med blixt eller rörde hajen får man böta och fängelse. Vi rodde ut i en liten båt bara 100 meter från stranden i soluppgången och redan då syntes första valhajen till. Vi såg hajfenorna och det var bara hoppa i och simma med den otroligt vackra och stora valhajen! 6-8 meter långa. Det var helt otroligt och jag kände mig rätt så liten jämfört med valhajen :) Vi fick simma 30 minuter och vi såg 4 st. Min snorkel var trasig så jag blev rätt sur men det var bara hålla andan länge och följa valhajen när den sakta gled fram i vattnet. Det var meningen vi skulle ta flyget till donsol i norra filippinerna som är känt för sina valhajar men vi lyckades hitta ett annat ställe som sagt och då sparade vi in några extra dagar. Vi bestämde oss för att åka norr upp till en ö som heter Malapascua för sol, bad och mer snorkling.