Cu chi tunnels

Idag blev det en tidig morgon igen för att besöka cu chi tunnlarna, det vill säga krigstunnlarna som FNL-gerillan gömde sig i under marken i Vietnamkriget. Jag har varit här 1 gång förut och är lika imponerad av det underjordiska tunnelsystemet på 250 km. (Jag struntade i att åka till deltat igen efter besvikelsen) Under Vietnamkriget levde 16000 människor i Cu Chi tunnlarna. Det tog ett bra tag innan amerikanarna hittade tunnelsystemet. Tunnlarna är handgrävna och är cirka 60x40 cm. Tunnelsystemet påbörjades redan under 1940-talet och användes i kampen mot fransmännen. På 60-talet användes Cu Chi tunnlarna igen av som sagt FNL-Gerillan. Då tunnelsystemet växte blev det naturligt att behöva ha det mesta i tunnlarna såsom sjukhus, klassrum, kök, sovplatser och även små minibostäder. Ja, ja nog om historia men intressant är det ( kanske inte för er att läsa ) Idag är sista dagen i Saigon och jag har varit trött idag! Min tanke var att ta en tidig kväll och sedan kolla film på rummet. Jag kände för att vara själv idag då jag inte varit det på 4 veckor men så blev det inte. Två tyskar gjorde mig sällskap på middagen och det blev en middag på 3 timmar. Härligt hur det bara kan klicka med människor. De kände tydligen igen mig från Mekongdeltat :) Jag sa jag kände igen de också för att inte vara otrevlig men minns de fan inte alls ;) Visst hade det varit skönt med egen tid men att få sällskap är ju trevligare :) Nu ska jag packa ihop väskan igen för en ny flygning imorgon till Ön phu qouc. Efter 7 dagar i storstäder längtar jag nu till havet och jogga på stranden :)) ....På bilden är jag 3 meter ner under marken i en tunnel :)) Varmt, trångt och svettigt ! Gick 20 meter och guiden sa att har man astma ska man inte gå längre i tunnlarna och går man ner i tunnlarna måste man gå hela vägen för det går inte att vända sig om!


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Go girl!!! Du är otrolig, det är såå häftigt att läsa om din resa.

Var rädd om dig

Kram vännen

2012-03-13 @ 10:26:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0