Saigon

Det första man uppmärksammar i Saigon är den kaotiska trafiken med alla tusentals moppar. Det finns ingen organisation i trafiken alls?! Här kör alla kors och tvärs! Att försöka ta sig över gatan är nästan omöjligt, man får helt enkelt zickzacka mellan moppar, bussar och bilar med hopp om livet. Trots avgaser och en galen trafik gillar jag Saigon. Sen i torsdags kväll har jag umgåtts med Nadja, Anders och Tysken. Igår gjorde vi Saigon i 6 timmar och besökte ett krigsmuseeum, parker, marknad, independence palace, cathedralen Notre-Dame och så vidare.. Jag har ju sett allt det här förut men när jag är på krigsmuseeumet blir jag lika berörd som sist av alla bilder från kriget. Kanske till och med blev mer berörd den här gången då jag är äldre och klokare? Det var grova bilder med människors missbildningar (mest bilder på barn) från gifter från bomber, krigsskador, döda oskyldiga människor all förödelse. Fanns även svenska löpsedlar där det stod att man ville att USA skulle sluta bomba i en demonstration i Stockholm. Den här gången hade jag också läst på lite mer om Vietnamkriget vilket jag inte gjorde sist.. Att uppleva historia på plats är galet intressant.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0